URL.(archives.math.utk.edu)

    Ņemt. (327K)


     
    SK,LO,KB,AL * * * *    Eng
    logic2.exe - Logical Games And Puzzles 2 1.06. -
    satur dažādas programmas, kas ļauj lietotājam tuvāk iepazīties ar skaitļu dabu, īpašībām; ir arī algoritmiski kārtošanas uzdevumi u.c. Vairākas programmas ietver jautājumus patstāvīgiem pētījumiem ar programmas palīdzību, bet atbildes nesniedz.
    Programmas darbības sākumā lietotājam jāatbild, vai viņa datoram ir krāsainais vai melnbaltais monitors. Tālāk seko neatkarīgu programmu - spēļu piedāvājums.
    Spēļu nosaukumi sekojoši: Prime Number Game, 3 Digits, Lockers, Add and Multiply, Reverse, Coin Swap, Coin Piles, Slither1, Slither2, Slither3, Slither4, Word Arithmetic, Quadratic Bingo, Grocery Bingo.
    Tālāk sekos vairāku no tām apraksti, katras spēles nosaukumam iekavās norādot manu subjektīvo vērtējumu zvaigznītēs.
    Programma "Prime Number Game" (* *) - uz ekrāna redzami visi naturālie skaitļi no 2 līdz 400. Lietotāja uzdevums ir ar pēc iespējas mazāku izvēļu skaitu panākt, lai uz ekrāna būtu palikuši tikai pirmskaitļi. Ja viņš izvēlas kādu skaitli A, tad programma izsvītro visus skaitļus, kuri ar A dalās, izņemot pašu skaitli A.
    Programma "3 Digits" (*) ļauj lietotājam izvēlēties skaitli A (ne lielāku kā septiņciparu skaitli). Tad tā automātiski iegūst skaitli B kā skaitļa A "apgriezto" skaitli (visi A cipari tiek pārkārtoti pretējā secībā, t.i., ja A=12345, tad B=54321) un C=|A-B|. Tālāk programma analogi kā ar A rīkojas ar skaitli C utt., veic šo darbību ne vairāk kā 100 reizes. Lietotājs var iepazīties ar iegūtajiem rezultātiem.
    Programma "Lockers" (* * *) darbojas sekojoši. Uz ekrāna redzami visi naturālie skaitļi robežās no 1 līdz 400 pirmajā krāsā (pavisam ir divas krāsas). Lietotājam izvēloties kādu no skaitļiem (apzīmēsim šo izvēli ar A), visi uz ekrāna redzamie skaitļi, kas ar A dalās, tiek pārkrāsoti otrajā krāsā. Tālāk, lietotājam veicot katru nākamo izvēli (apzīmēsim ar B), visi skaitļi, kas dalās ar B, tiek pārkrāsoti pretējā krāsā, t.i., tie, kas dalās ar B un ir pirmajā krāsā, tiek pārkrāsoti otrajā krāsā, un otrādi - tie, kas dalās ar B un ir otrajā krāsā, tiek pārkrāsoti pirmajā krāsā. Tādā veidā lietotājs var izvēlēties jaunus un jaunus skaitļus cik patīk ilgi. Viņam atliek vērot rezultātu.
    Programmas autori uzdod jautājumu - kas notiks, ja lietotājs pēc kārtas izvēlēsies skaitli 1, tad 2, tad 3, utt. 4, 5, ..., 398, tad 399 un visbeidzot 400 - kuri no redzamajiem skaitļiem tad būs pirmajā, kuri - otrajā krāsā?
    Programma "Add and Multiply" (* * *) darbojas ar skaitļu pāriem. Ja doti divi skaitļi A un B, tad tiek izrēķināts skaitlis C=A×B+(A+B). Tālāk tāpat rīkojas ar skaitļu pāriem (A; C) un (B; C) utt. attiecīgi tālāk ar iegūtajiem skaitļiem un skaitļu pāriem.
    Uz ekrāna redzami skaitļi no 1 līdz 400. Ja lietotājs izvēlas kādu no skaitļiem (apzīmēsim to ar A), tad pēc augstāk aprakstītā principa tiek izrēķināti visi skaitļi no sākotnējiem skaitļu pāriem (1; A), (2; A), utt., (A-1;A), (A; A). Visi izrēķinātie skaitļi tiek izsvītroti. Lietotājs var izvēlēties skaitļus pēc patikas ilgi un vērot rezultātu.
    Programmas autori uzdod jautājumu - kuri skaitļi paliks uz ekrāna, ja augstāk minētās darbības tiks veiktas ar visiem pozitīvajiem skaitļiem.
    Programma "Reverse" (* *) - analogs augstāk aprakstītajai programmai "revegame.exe" no failu kopas tsgmeb16.zip - šajā spēlē doti naturāli skaitļi no 1 līdz 9, uzrakstīti rindā patvaļīgā secībā. Lietotājs var mainīt rindas pirmo skaitli ar patvaļīgu skaitli rindā - jānorāda tikai izvēlētais otrais skaitlis (to veic ar bultiņu un ENTER palīdzību) un programma pati maiņu veic. Uzdevums ir sakārtot visus 9 skaitļus pēc kārtas - no 1 kreisajā pusē līdz 9 labajā pusē.
    Programma "Coin Swap" (* * * *) - spēle, kuras mērķis ir pamainīt vietām divas grupas, veicot pēc iespējas mazāku gājienu skaitu. Lietotājs var izvēlēties cik (no 1 līdz 6) "kauliņu" būs vienā krāsā un cik (no 1 līdz 6) - otrā krāsā. Sākumā visi kauliņi atrodas vienā rindā, kur visi vienas krāsas kauliņi ir pa kreisi no visiem otras krāsas kauliņiem. Pa vidu abām grupām ir viens tukšums. Lietotājs var pakāpeniski mainīt šīs grupas vietām, pārvietojot kauliņus. Ar vienu gājienu var vai nu pārvietot vienu kauliņu uz tukšu blakusvietu, vai arī kauliņš var "pārlekt" blakusstāvošajam vienam kauliņam uz tukšu vietu.
    Programma "Slither" (* * * *) - interesanta spēle atmiņas trenēšanai un matemātisku sakarību meklēšanai.
    Dots 10x10 rūtiņu liels laukums, kurā sarakstīti skaitļi, izmantojot kaut kādas sakarības rindiņas vai kolonnas, vai visa laukuma ietvaros. Lietotājs var aplūkot šo laukumu, cik ilgi vien vēlas, taču, kad viņš uzskata, ka iegaumējis skaitļu izvietojumu, tie visi tiek nodzēsti, izņemot vienu. Tad lietotājam jāvar uzrakstīt (ar pēc iespējas mazāku minējumu skaitu) visus citus skaitļus, kas atrodas programmas norādītajā laukumā (tajā - lai atvieglotu lietotāja darbu - atrodas arī vienīgais redzamais skaitlis).
    Programma "Quadratic Bingo" (* * * *) - interesanta spēle divatā - matemātisks variants spēlei "krustiņi un nullītes".
    Spēlētājiem tiek piedāvāti 7 reizinātāji formā (x±A), kur A=1, A=2 vai A=3; kā arī 4x4 rūtiņu lielā laukumā doti 16 vienādojumi formā x2+Bx+C. Spēlētājs izvēlas divus no reizinātājiem un atbilstošo vienādojumu (piem., (x+1), (x+3) un x2+4x+3). Ja izvēle veikta pareizi, tad attiecīgajā rūtiņā (ar izvēlēto vienādojumu) tiek ierakstīti krustiņi (X) vai nullītes (0) (atkarībā no tā, kurš spēlētājs). Nākamajam spēlētājam noteikti jāizvēlas viena no izteiksmēm, ko iepriekšējā "gājienā" izvēlējies otrs spēlētājs.
    Uzvar tas spēlētājs, kuram pirmajam sanāk izvēlēti 3 vienādojumi blakus vienā rindā, vienā kolonnā vai pa diagonāli.
    /Parasti lietotājam pirms jebkuras no spēlēm būtu jāspēj izlasīt tās instrukciju angļu valodā. Pašas spēles laikā valodas zināšanas nav īpaši nepieciešamas.
    Negatīvi ir tas, ka ne visās programmās tiek dots lietotāja darba novērtējums. Ja lietotājam apnicis darboties, viņš var beigt, taču ne vienmēr programma pateiks, vai iegūts bijis pareizs vai nepareizs rezultāts.
    Ir arī tādas programmas, kurās absolūti nav nekāda "cilvēciska" dialoga ar lietotāju. Citās programmās dialogs ar lietotāju ir tikai tīri informatīvs. Tas nerada vēlmi šādas programmas pārāk bieži lietot.:(
    Taču atsevišķas programmas, darbības, ko var veikt, ir pietiekoši interesantas un varētu būt patīkams laika kavēklis apvienojumā ar smadzeņu vingrināšanu.:)

     
     

    Uz galveno lapu / Main Page