lesson10.zip - Lesson Player 1.0 - (>2,1M brīva HDD)
satur visai interesantu un pietiekami viegli apgūstamu programmu skolotājiem, kuri paši vēlas veidot interaktīvu zināšanu pārbaudes materiālu (nosacīti - programmu) skolēniem.
Programmā izmantota interesanta ideja - ļaut skolotājiem pašiem veidot tieši viņiem interesējošu pārbaudes "programmu". Patiesībā ar programmēšanu te sakars ir visai nosacīts. Drīzāk to var saukt par interaktīva materiāla veidošanu (kaut kas līdzīgs HTML dokumenta rakstīšanai).
Lai apgūtu darbošanos ar piedāvāto programmu, skolotājs pats nokļūst skolēna lomā - programmas fails "readme.les" ir jau gatavs materiāls (programma), ar kuru darbojoties, no vienas puses skolotājs apgūst iemaņas pašam veidot šāda tipa "programmas", no otras puses, iejūtas skolēna lomā un objektīvāk spēj novērtēt, cik ērti, interesanti utml. ir ar tādu programmu darboties, vai ir vērts tamlīdzīgu taisīt savā mācību priekšmetā.
Minēto "readme.les" (un tāpat citus, arī paša skolotāja ar šīs programmas palīdzību veidotos failus) iedarbina, palaižot programmu lessonpl.exe. Tālāk jāizvēlas "readme.les" kā "New" no "File".
Būtiska piebilde. Lai skolotājs apgūtu programmas pamatprincipus, lietojot labi izstrādāto materiālu "readme.les", viņam jāprot angļu valoda.. Ja kāds cits var apmācīt skolotāju, tad paša materiāla veidošana īpašas angļu valodas zināšanas neprasa, ja vien nevēlas materiālu veidot angļu valodā. Starp citu, vismaz man neradās nekādas problēmas ar latviešu burtu lietojumu, veidojot savu tekstu.
Programma no Lesson10.zip ir paredzēta jebkura mācību priekšmeta skolotājam, ja vien viņa mācību priekšmetā ir jāmācās tāds materiāls, kuru iespējams atbildēt ("atbildēt" ar nozīmi "atbildēt mācībās apgūto vielu") dažāda tipa jautājumu uzstādīšanas procesā.
Ar programmas palīdzību skolotājs var sagatavot, t.i., uzrakstīt tekstu un tekstā iekļaut jautājumus, uz kuriem skolēnam vajag varēt atbildēt vai nu, ievadot tekstu (precīzu vai fragmentāru), vai veicot izvēli (iespējami dažādi izvēļu veidi) no skolotāja piedāvātajiem variantiem.
Virzīšanās uz priekšu noris tikai tad, ja skolēns uz uzdotajiem jautājumiem atbild pareizi, pretējā gadījumā viņam "jāsāk viss no gala". Ja bijusi nepareiza atbilde, lietotājam tiek paziņota pareizā atbilde un viņš no attiecīgā līmeņa tiek "izsviests" iepriekšējā sasniegtajā līmenī. Materiāls var sastāvēt no vairākiem līmeņiem un apakšlīmeņiem, bet uz jaunu līmeni var nonākt, tikai atbildod pareizi uz visiem iepriekšējā līmeņa jautājumiem.
Skolotājs var veidot ne tikai tekstu un jautājumus, iespējams materiāla ietvaros ļaut skolēnam - arī mācību nolūkos - spēlēt vārdu minēšanas spēli "karātavas" (hangman); skolotājam, iekļaujot šo spēli programmā, jānorāda tikai minamais vārds (tam jāsastāv no burtiem, neizmantojot latviešu specifiskos burtus kā "ā","š","ņ" utml.).
Lai veidotu materiālu pats, ir jāiedarbina programmas fails lessonmk.exe.
Tālāk jāizveido jauns fails un jādarbojas ar piedāvātajām iespējām no "menu". Sākumam svarīgi ievērot zem "File" komandas "Create" un "Rename", kā arī iespējas zem "Insert". Tālāko darbošanos nav grūti izdomāt pašam, vērojot gatavos *.les failus ("readme.les" un "samples.les") un eksperimentējot pašam. Pati rakstīšana līdzinās HTML failu rakstīšanai, tikai daudzkārt primitīvāk un elementārāk, jo pastāv tikai nedaudzas iespējas. Kam ar to ir bijusi darīšana, domājams, apgūt materiālu rakstīšanu būs elementāri.
Uzreiz jāpiebilst, ka programma neparedz iespējas rakstīt pakāpes, indeksus, daļas utml. Tāpēc jāaprobežojas ar iespējām, kādas ir vienkārša teksta rakstīšanai. Matemātikā var, piemēram, sastādīt teksta uzdevumus vai arī darboties ar vienkāršām aritmētiskām darbībām.
Uzklikšķinot šeit, variet apskatīt programmas autoru piedāvātos īsus materiālus matemātikā (fragmenti no darbošanās ar "samples.les"):
Tālāk būs fragments no manis rakstītā materiāla, kas tapis, pusotru dienu iepazīstoties un padarbojoties ar aprakstīto programmu. Tajā centos atspoguļot lielāko daļu iespēju, kādas var būt, materiālu veidojot.
Vispirms te būs materiāla rakstīšanas, t.i., programmas Lessonmk.exe vide, kurā tapis jaunais materiāls (uzklikšķinot uz attēla, tas tiks palielināts).
Redzams, ka labās puses apakšējā daļa paredzēta skolotājam materiāla rakstīšanai, bet augšējā daļa automātiski atspoguļo uzrakstīto tā, kā tas izskatīsies materiālu lietojot. Kreisā puse rāda materiāla līmeņu struktūru.
Tālāk var aplūkot, kā izskatīsies materiāls, darbojoties ar to jau kā skolēnam no programmas Lessonpl.exe vides.
Kreisajā attēlā var redzēt materiāla struktūru, sākot darbu, savukārt attēlā pa labi var aplūkot konkrētu darbošanos pēc ieiešanas iekš "viegl_matem" - te redzama ekrāna forma pēc lietotāja (skolēna) nepareizi ievadītas atbildes uz jautājumu.
Ar programmas palīdzību varētu būt interesanti izveidot materiālu kādai skolas mēroga matemātikas pēcpusdienai - pie dažādiem datoriem sēdošie dažādu komandu pārstāvji varētu sacensties savā starpā, pildot skolotāja sastādītos uzdevumus. Vārdu sakot, ar šīs programmas palīdzību paveras iespējas darboties gribošam skolotājam - kā un vai tās izmantot, tas ir paša ziņā. Taču tāda darbošanās varētu būt interesanta gan skolotājam, gan pēc tam skolēnam.
Būtiski, ka skolēni var saglabāt darbu ar skolotāja veidoto programmu tikai programmas reģistrētajā versijā, t.i., nereģistrētā versijā skolēnam darbs jāpaveic vienā reizē, nav iespējams nākamjā reizē darbu turpināt no tā līmeņa, līdz kuram jau veiksmīgi bijis tikts.
Programmas reģistrācija maksā 20$.
Būtu brīnišķīgi, ja Latvijā skolotāji paši izveidotu kādu materiālu, izmantojot šo programmu, un tad to varētu ielikt Internetā un tālāk izmantot arī citi skolotāji. Ja tādu materiālu, kas varētu būt noderīgs arī citiem, JŪS esat izveidojuši, tad ziņojiet, neslēpiet sveci zem pūra!! Labu materiālu joprojām ir ļoti maz, sevišķi latviešu valodā.