sita2000.zip (shere.zip) - Shēmu redaktors (apraksts par 1.versiju shere.zip) -
satur programmu latviešu valodā Shēmu redaktoram.
Programma paredzēta skaitlisku algoritmu pierakstīšanai un izpildīšanai grafiskā jeb blokshēmu veidā.
Autors - Jānis Sedols.
Shēmu redaktors dod iespēju lietotājam pašam savus izdomātos algoritmus ievadīt shēmu redaktora vidē un ar tā palīdzību redzēt, kā šis algoritms darbojas atkarībā no izvēlētajām sākuma vērtībām (tās var arī mainīt).
Iespējams skatīties, kā tiek pildīts algoritms katrā tā posmā, t.i., uzskatāmi tiek parādīts, kura algoritma daļa tiek pildīta un kādas ir mainīgo vērtības šajā momentā.
Lai pārliecinātos, cik viegli darboties ar šo redaktoru, izveidoju nelielu algoritmu, kas noskaidro skaitļa atlikumu, dalot ar 3.
Ja uzklikšķināsiet uz zemāk redzamā attēla, varēsiet apskatīt, kāds izskatās šis algoritms, darbinot to ar shēmu redaktoru (algoritma izpildes režīms):
Darbināšanas laikā uz ekrāna kustās melns kursors, kurš rāda, kura vieta algoritmā tiek izpildīta. Iespējams likt algoritmu pabeigt cik ātri vien var (rēķināt), skatīt pa soļiem (apstājoties pie katras komandas) vai trasēt, t.i., lietotājam izvēlētā ātrumā ļaut vērot, kā notiek algoritma realizācija.
Shēmu redaktors ir ļoti laba un ērta vide, kur skatīties, kā darbojas algoritms, taču jāpiebilst, ka pašreizējā programmas versijā varētu rasties pat lielas problēmas, šo algoritmu veidojot, t.i., pierakstot ar shēmu redaktora līdzekļiem.
Ja lietotājs jau ir kompetents un prot pareizi izvēlēties nepieciešamos rīkus un prot arī pareizi tos pielietot, tad izveidot algoritmu var ātri.
Taču pietiek tikai kaut mazliet samisēties, lai rastos grūtības un neizpratne, kāpēc programma "bļaustās", ka joprojām kaut kas nav kārtībā.
Ja esat nolēmuši lietot šo programmu (kas savā ideālajā variantā varētu būt patiešām ļoti vērtīga), tad došu sekojošus padomus:
Shēmu redaktors satur palīdzības failu, ko var atrast zem izvēlnes "Ziņas". Ja radušās problēmas, mēģiniet to izmantot, jo palīdzības fails satur visai daudz vērtīgas informācijas.
Rakstot komandu lodziņos (taisnstūrī vai paralelogramā), mainīgajiem jābūt rakstītiem ar lielajiem burtiem, izmantotajām funkcijām (abs, acos, asin, atg, cos, exp, int, lg, ln, rem, rnd, rni, sin, sqrt, tg) - ar mazajiem burtiem - pretējā gadījumā tiks ziņota kāda kļūda.
Savienojot objektus savā starpā ar līnijām, centieties vienā un tai pašā vietā līniju vilkt tikai vienreiz. Ja kaut vai nejaušības pēc kādā vietā līnijas pārklāsies, to vizuāli pamanīt nevarēs, bet tiks ziņota kļūda. Ja rodas aizdomas, ka līnijas varētu būt pārklājušās, pamēģiniet tās izdzēst un zīmēt no jauna.
Centieties visu uzzīmēt "ar vienu rāvienu", t.i., visu grafisko daļu secīgi un uzreiz. Ja būsiet novilkuši, piemēram, kādu līnijas daļu, tad padarījuši kaut ko citu, bet tad atkal nolemsiet šo iesākto līniju paturpināt no vietas, kur to beidzāt, var gadīties, ka vizuāli šķitīs, ka līnijas ir savienotas, bet programma ziņos kādu kļūdu (piemēram - "nav izejas"), t.i., šī vieta tiks uztverta kā līnijas pārrāvums. Tādā gadījumā ieteicams visu līniju pilnībā nodzēst un zīmēt par jaunu.
Programmai kā demonstrācijas piemēri pievienotas realizācijas sekojošiem algoritmiem: faktoriāla rēķināšanai fakt.sh, Eiklīda algoritmam LKD un MKD noteikšanai eikl.sh, n.-tā pirmskaitļa aprēķināšanai pirmsk.sh, kā arī varbūtības eksperimentālam novērtējumam varb.sh.
Zemāk variet apskatīt algoritma shēmas rediģēšanas vidi algoritmam, kas izveidots failā pirmsk.sh.
Shēmu redaktoru paredzēts uzlabot, tāpēc, ja programma interesē, tad pēc kāda laika ir vērts palūkot, vai tai nav izveidota jau labāka versija ar optimizētu shēmas veidošanas vidi.
Programma ir LIIS izstrādne, un tāpēc tā ir brīvi pieejama un lietojama jebkuram interesentam.