satur 2-dimensionālu grafiku zīmēšanas un demonstrēšanas programmu latviski. Var zīmēt līdz pat 64 grafikiem.
Šī programma paredzēta tādu grafiku zīmēšanai, kurus var izteikt formā y=f(A), kur A ir funkcija, kas var ietvert lietotāja definētus mainīgos (tradicionāli - x, bet var būt arī citādi), konstantes un pakāpienus.
Programma ir jauka skolēniem un ļoti ērta skolotājiem funkciju grafiku zīmēšanai, pētīšanai un īpašību demonstrēšanai.
Programmai ir netradicionāla, bet ērta vide, sk. attēlu (uzklikšķinot uz tā, attēls tiks palielināts):
Būtiski saprast darbošanās pamatus:
Lai redzētu grafiku, protams, vispirms jāuzraksta funkcija. To izdara, vispirms uzklikšķinot uz [Jauna fn] un tad lauciņā "Pati funkcija. y=" to arī ierakstot. Ja funkcijas nosaukums tiks atstāts tukšs, tad tajā automātiski iekopēsies funkcijas pieraksta pirmie 30 simboli. Taču lietotājs pēc savas izvēles var arī pats rakstīt funkcijas nosaukumu - tieši funkcijas nosaukums lietotājam ir redzams funkciju demonstrēšanas laikā.
Savas funkcijas pierakstā iespējams izmantot sekojošas iebūvētās funkcijas un operatorus:
^ - pakāpe kāpināšanai veselās pakāpēs (piem., x^3=x*x*x);
( ) - iekavas;
. - decimālais punkts.
Visus funkcijas pierakstā izmantotos mainīgos, konstantes un pakāpienus vajag definēt, fiksēt to definīcijas apgabalu - to var darīt, piem., pēc tam, kad uzklikšķināts uz sarkanās pogas zem OK (poga būs sarkana tikai tad, ja attiecīgajā funkcijā kaut kas nebūs definēts).
Vienus un tos pašus mainīgos, konstantes un pakāpienus var izmantot arī daudzās neatkarīgās funkcijās.
Mainīgais y ir definēts jau no paša sākuma. Pēc vajadzības iespējams mainīt tā definīcijas apgabalu (pēc noklusēšanas y def. apgabals ir no -100 līdz +100).
Grafiku būs iespējams parādīt tikai tad, ja attiecīgā funkcija būs Ok (t.i., zaļa poga)
Lai parādītu grafiku, var spiest [Parādīt šo] - tad parādīs tikai to grafiku, uz kura funkcijas nosaukuma būs kursors. [Parādīt visas] parādīs visu to funkciju grafikus, kuri būs "atļauti". Funkcijas "atļautību" var mainīt, piem., ieklikšķinot zem pogas [v] (pēc noklusēšanas visas funkcijas ir atļautas).
Piemēram, augstāk redzamajā attēlā atļautas funkcijas Nr. 15 un 18, to grafiki arī redzami mazajā grafiku lodziņā.
Mazliet par dažām programmas labām īpašībām:
Pakāpieni.
Ja arī lietotājam pirms šīs programmas lietošanas visticamāk ir skaidrs, kas ir mainīgais un konstante, tad visneskaidrākais varētu būt "pakāpiens". Patiesībā tā ir mainīga konstante, kuru ērti izmantot funkciju pierakstā, lai parādītu kādas funkcijas atkarību no kādas konstantes lieluma - t.i., piemēram funkcijas demonstrācijai vai vienkārši labākai izpratnei.
Piemēram, lai demonstrētu funkciju sin(a*x) - tās atkarību no konstantes a lieluma pozitīviem a, var, teiksim, definēt pakāpienu pozitpak, kuram noteikt definīcijas apgabalu (es noteicu def.apg. no 1 līdz 3), programmas galvenajā izvēlē izvēlēties soļu skaitu (es izvēlējos 3 - tātad 1.solī pozitpak=1, otrajā - pozitpak=2, trešajā - pozitpak=3).
Galvenajā izvēlē var arī izvēlēties - vai vajag izdzēst soļos (es izvēlējos nedzēst), cik ilgai būt pauzei starp pakāpienu demonstrācijām (pauze=pētn nozīmē, ka būs nepieciešams peles klikšķis vai taustiņa nospiešana, lai pārietu uz nākamo soli) u.c.
Kad visas izvēles veiktas, var rādīt šo funkciju. Kā tas izskatās manas funkcijas gadījumā, skat. zemāk attēlā (vēlams attēlu palielināt, uz tā uzklikšķinot):
Manuprāt, šie pakāpieni ir izcila lieta, lai skolotājs varētu skolēniem demonstrēt funkcijas un to īpašības.
Definīcijas apgabalu maiņa.
Definīcijas apgabalus mainīgajam x un y tieši demonstrācijas laikam var mainīt, pirms tam uzklikšķinot attiecīgi uz <-(X)-> un <-(Y)->.
Analizators.
Grafiku rādīšanas laikā pieejams arī analizators (lai iedarbinātu, ekrāna kreisajā augšējā stūrī uz tā jāuzklikšķina). Kad analizators iedarbināts, kustinot pelīti automātiski tiek parādītas pelītes atrašanās vietas x un y koordinātas. Ja ar pelīti kaut kur uzklikšķina, tad atveras lodziņš, kurā var apskatīt visu mainīgo, konstanšu un pakāpienu vērtības konkrētajā punktā un brīdī. Uzklikšķinot tālāk uz kāda no tiem, piem., uz konkrēta pakāpiena, var uzzināt kāds tam ir definīcijas apgabals un attiecīgā momenta vērtība.
Sk. attēlu:
Par citām programmas funkcijām un vispār aprakstu par darbošanos ar programmu lasiet klātpievienotajā failā lasimani.txt. Programmas darbības laikā jebkurā brīdī pieejams arī izsmeļošs Help, atliek tikai nospiest F1.
Mans personiskais viedoklis, ka programma ir izcila tieši kā funkciju demonstrācijas programma, pie tam latviešu valodā.
Noteikti iesaku izmantot tieši šo grafiku zīmēšanas programmu, ja
jums ir funkcijas jādemonstrē citiem (atkarībā no dažādiem mainīgajiem, konstantēm utml.) vai pašam jāizpēta,
jums vēlams taupīt diska vietu (programma salīdzinoši ar citām aizņem ļoti maz vietas),
jums vai potenciālajam programmas lietotājam nav MS Windows, bet ir MS DOS.
neprotat angļu valodu.
Vēl jāpiebilst, ka šo jauko programmu veidojis Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas 10.klases skolēns - Andrejs Verza, bet fakts, ka autors ir skolēns, liecina par to, ka skolēns izcils, nevis programma vāja:).